torsdag 27 augusti 2009

En enda chans till ett nytt liv

Hon heter Beatrice av Bo R Holmberg handlar om en kille som läser upp sina betyg på folkhögskola eftersom han verkligen misskötte sig på gymnasiet. Han har haft problem med alkoholen, var en sån där kille som hellre lät knytnävarna tala när han var full. Men nu, nu är det ett nytt liv. Och en ny chans, en enda. Det är ny miljö och nya människor. Särskilt en, Beatrice heter hon och går teaterlinjen. Hon är så fin och han vill verkligen lära känna henne bättre. Den här gången ska han göra allt rätt och lämna sitt gamla jag bakom sig. Men det är inte alltid så lätt.

Till den här berättelsen har Björn Nordin tecknat bilder som också berättar historien, ofta i lite seriestil. Jag tycker verkligen om serieromaner, när text och bild får berätta tillsammans och ger ett nytt djup till det som händer.


Bo R Holmberg har också skrivit serieromanen Eddie Bolander och Jag som fick Augustpriset 2005 (den är mycket bra). Då var det Katarina Strömgård som illustrerade.

Både Hon heter Beatrice och Eddie Bolander och jag finns så klart att låna på biblioteket.

/Maria

3 kommentarer:

Bokbrand sa...

Jag läste ut den här boken för två timmar sen, vilket sammanträffande! Jag tyckte om den (speciellt slutet) och håller absolut med dig om serieromaner, även om jag inte var överförtjust i alla bilder i den här boken.

/Anna

Fyrväktarna sa...

Ja, vilket sammanträffande! Jag gillar också slutet, man blir lite överraskad.
/Maria

Anonym sa...

Tidigare har ju många ambitiösa och roliga svensklärare (d v s de som känner till och läser de bästa ungdomsromanerna)använt sig av
AIDAN CHAMBERS: SPELÖPPNING
när de velat få igång en diskussion med tonåringar om det eventuella värdet med att dikta och skriva - och vad man ska ha det skriftliga berättandet till.
Tror inte ni, ungdomsbibliotekarier, att Bo R Holmbergs nya bok (som jag tycker är en av hans allra starkaste)kan användas på liknande sätt?
lena kjersén edman