onsdag 10 mars 2010

Böcker som blivit film

Förra veckan hade Alice i Underlandet av Tim Burton premiär. Den bygger på boken med samma namn av Lewis Carrol. Ingen har väl missat att det är hur många barn och ungdomsböcker som helst som kommer upp som film just nu.

För ett tag sedan hade Where The Wild Things Are av Spike Jonze premiär som bygger på bilderboken av Maurice Sendak som heter Till vildingarnas land.

Nu kommer också Filmen om Percy Jackson som bygger på böckerna av Rick Riordan.

Snart kommer Fantastic Mr Fox av Wes Anderson som baseras på Den fantastiska räven av Roald Dahl. Det här märks verkligen på biblioteket, det är inte lätt att få tag på de här böckerna just nu. Som tur är kan man ställa sig på kö på böcker som inte är inne. Ännu har jag inte sett någon av filmerna men jag planerar att se alla. Mest ser jag nog fram emot Where The Wild Things Are, den verkar helt underbar!

Några andra böcker som blivit film:
Twilightböckerna av Stephenie Meyer
Coraline av Neil Gaiman
Trollkarlen från OZ av Frank L. Baum
Bläckhjärta av Cornelia Funke
Guldkompassen av Philip Pullman
Spiderwick-böckerna av Holly Black och Tony DiTerlizzi
Shrek av William Steig
Min vän Percy, Buffalo Bill och jag av Ulf Stark
Kalle och chokladfabriken av Roald Dahl
Klicka på titel om du vill veta om boken finns inne på biblioteket
/Maria

Inga kommentarer: