tisdag 23 mars 2010

Ett vanligt högstadieliv?

Kulor i hjärtat av Cilla Naumann är en av de böcker som nominerades i barn- och ungdomsklassen till Augustpriset (vann gjorde Skriv om och om igen av Katarina Kuick och Ylva Karlsson ). Jag tycker verkligen om upplägget i den. Genom åtta olika episoder får vi lära känna Tom som går på högstadiet. Det är alltså inte en berättelse med en klar början och ett tydligt slut. Det är mer som att vi får hälsa på i Toms liv ibland.

En av de episoder jag tycker bäst om är den som handlar om när Tom och hans bror, ganska motvilligt, måste ta hand om Rut som har Downs (tror jag) en varm, dallrande sommardag. Det som börjar som en ganska god tanke visar sig efter ett tag balansera på randen till katastrof. Och det där kapitlet som handlar om den första kyssen, Naumann beskriver det så himla bra, hur Tom efteråt nästan inte vet om det är sant att det har hänt. Kan det verkligen vara det? Allt känns samma men ändå så totalt annorlunda. Och sorgen när kompisen Ville flyttar för att föräldrarna skiljt sig, hur en del av barndomen helt plötsligt tar slut, bara sådär.


Den här boken kan du så klart låna på biblioteket.

På förra bokcaféet pratade vi lite om illustrationen på omslaget, flera tyckte att han såg fullkomligt galen ut. Jag har inte tänkt så mycket på det innan men det är faktiskt ett ganska lycksbådande omslag. Jag vet inte om jag tycker att det passar så himla bra till innehållet. Om igen blir man påmind om hur viktigt det är med ett bra omslag för att någon ska bli sugen på att läsa en bok.

/Maria

Inga kommentarer: