måndag 8 december 2008

En gorillas öden och äventyr

Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius var den bok som fick Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok och det tycker jag är bra även om jag verkligen tycker om flera av de andra böckerna också. Den femte systern av Mårten Sandén har jag skrivit om här och Ett litet hål i mörkret av Ingrid Olsson har jag skrivit om här.

Legenden om Sally Jones är berättelsen om en gorilla som lever det mest förunderliga liv. Hon föds i djungeln för hundra år sedan och spås att få ett liv fullt av olyckor. Det får hon men det händer också många makalösa äventyr. Hon tas från sin familj och hamnar hos en rik dam, Frau Schultz, som lär upp henne till att bli en mycket skicklig inbrottstjuv. Till slut går det fel och Sally blir övergiven av den rika damen. Men detta är bara början, äventyret vindlar sig vidare och Sally kommer att resa över hela världen. Hon besöker Singapore, San Fransisco och Port Said.

Det är en underbar bok och varje sida är uppbyggd av texten i samspel med vackra och vemodiga illustrationer. Och vet ni vad, det tog Wegelius hela två år att skriva den här boken. Det märks, för den är så välarbetad och varje sida är som ett litet konstverk i sig, jag gillar verkligen hans stil. Och jag vill läsa den igen.

Låna den på bibblan!


/Maria

Inga kommentarer: