torsdag 26 februari 2009

Mer än en dröm (eller mardröm)

Här är ytterligare en bok som handlar om drömmar, nämligen Tornrummets hemlighet av Niklas Janz. Miriam har flyttat med sina föräldrar till ett stort gammalt hus ute på landet med ett fint torn. (Vad är det med alla dessa kråkslott som dyker upp i så många böcker? Det verkar vara många författare som fantiserar om sådana). De har flyttat eftersom Miriam har råkat ut för något fruktansvärt på sin gamla skola, hon blev svårt misshandlad, så att hon till och med hamnade på sjukhus. Sommarlovet går och Miriam finner sig till rätta i huset, och tänker mindre på misshandeln. Hon hänger mycket i sitt tornrum och upptäcker att bakom en lös list finns det ett hålrum. Där, väl undanstoppade, hittar hon 12 svarta skrivböcker. De inleds med en hastigt nedkrafsad text:
Jag har inte mycket tid. Jag vet inte vem du är som läser det här, jag vet inte ens om det gått några dagar eller flera år innan någon hittar mina böcker. Kanske är det redan för sent. Dessa böcker har blivit farliga, något jag inte insåg när jag började skriva. Nu ser jag ingen annan utväg än att gömma dem så väl jag kan, så att de inte hamnar i deras händer. Jag vill inte förstöra dem. /…/ Min enda chans är att du som nu hittat dem inte också är på deras sida, och att det inte redan är för sent. /…/ jag hinner inte förklara mer. Jag måste skynda mig nu, jag måste bort härifrån… /Milan

Miriam blir alldeles uppslukad av böckerna och kan knappt slita sig från dem. Det som hon först tror är en helt påhittad berättelse verkar vara sann, hur otroligt det än verkar. Samtidigt får hon tecken på att hon inte är ensam om att veta om böckerna och att det finns någon som till varje pris vill ha tag på dem. Det är någon som börjar smyga runt i trädgården. Dessutom får Miriam reda på att Milan, som faktiskt bott i huset, försvann spårlöst. Ingen vet vart han tagit vägen.
Detta är en väldigt spännande bok och samtidigt som man läser om Miriam och vad som händer henne får man också reda på vad som står i Milans drömböcker.
Självklart kan du låna boken på biblioteket.
/Maria

Inga kommentarer: