måndag 9 mars 2009

Böcker, muffins, filmer och kakor

Häromdagen hade vi bokcafé och det var som vanligt mysigt. Hanna och Louise hade med sig hembakade chokladmuffins och Felicia hade med sig goda kakor med choklad i. Mycket choklad, mums!

Som vanligt tipsades det om en massa böcker, båda vanliga tips och ”anti-boktips”. Amalia och Daniel tipsade om serien om Artemis Fowl av Eoin Colfer och Amalia pratade om den senaste i serien, Tidsparadoxen, som hon tyckte var riktigt bra. Det kan också vara kul att veta att del 1 även har kommit ut som serie, i lite mangainspirerad stil. Amalia kom också med ett ”anti-boktips”, Min typ brorsa av Johanna Lindbäck, som jag har skrivit om här (och som jag gillar mycket). Fast Amalia var inte så förtjust i den och tyckte att det verkade ungefär som att båda huvudpersonerna var lite för mycket av författarens alter egon, som att de smälte ihop till samma person, att de var för lika.

Daniel gav också ett ”anti-boktips”, Korpens port av Anthony Horowitz, fast den tyckte Amalia var jättebra, och att del 2 och 3 är ännu bättre. Daniel tipsade också om en serie som heter Cyberia, som har lite olika författare.

Lydia tipsade om Pojken som kallades Det av Dave Pelzer som är en hemsk bok med verklighetsbakgrund.

Emelie tipsade om Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer och det finns ju verkligen många som älskar både boken och filmen, här har Amalia skrivit om filmen. Vi pratade också lite om Narnia-böckerna av C. S. Lewis och hur filmerna är jämfört med böckerna och att det är en serie som passar bra till fan-fiction , alltså att man skriver nya berättelser som knyter an till t ex en bok eller film som redan finns.

Hanna tipsade om I tomma luften av Harald Rosenlöw Eeg och Pirater av Celia Rees.

Andrea tipsade om Oönskad av Gemma Malley och Förgiftade äpplens klubb av Lily Archer, som jag skrivit om här.

Erika tipsade om Abela av Berlie Doherty och Alex Dogboy av Monica Zak.

Nästa gång ska vi gå till bokaffären tillsammans, och förhoppningsvis träffa en författare (vem säger jag inte än). Det ska bli roligt!

/Maria

3 kommentarer:

Sarah sa...

Jag hoppas du inser alla bilder är copyrifhtskyddade och du INTE äger denna bild på chokladmuffinsen. Å andra sidan är det Jag som äger bilden.

Fyrväktarna sa...

Oj, förlåt! Där hade det visst gått lite snabbt och på ett oschysst sätt. Nu har jag tagit bort bilden.

Sarah sa...

Tack för korrigeringen. Jag har egentligen inget emot att bilder jag tagits används men jag vill ju gärna veta vad det används till och att jag blir länkad som fotograf helt enkelt.

God fortsättning.
/Sarah