tisdag 10 maj 2011

Den jag var

Meg Rosoff kom med en ny bok för ett tag sedan: Den jag var. Hon har bland annat också skrivit Så har jag det nu som är riktigt bra. Den jag var handlar om Hilary som växer upp på 60-talet i England. Nu har han börjat på sitt tredje internat, efter att ha blivit relegerad från två andra. Men andra ord bryr han sig inte särskilt mycket om regler och strukturer. Det är väl också det som gör att han under en gympalektion en dag avviker från de andra killarna när de är ute och joggar på stranden.

Då träffar han Finn som med en gång utövar något slags märklig dragningskraft på honom. Finn bor i ett litet strandhus ute på en halvö som mer och mer kommer att skäras av från fastlandet av tidvattnet. Där klarar Finn sig själv, överlever på det som havet har att ge. Ingen vet ens om att Finn existerar. Tänk att leva så!

Hilary (med sin motvilja mot regler och strukturer) blir som besatt, och trots att Finn knappt verkar bry sig kan han inte låta bli att smita från skolan och komma och hälsa på. Till en början är det knappt någon som märker något men i en värld full av internatskolementalitet och översitteri väntar katastrofen alldeles runt hörnet.

Jag upptäckte att det kommit två olika utsidor till den här boken. Kan undra varför, de är ändå väldigt lika. Vilket gillar du bäst?


Den jag var kan du låna på biblioteket.

/Maria

Inga kommentarer: