måndag 24 november 2008

Amalia tipsar om Twilight!

Amalia från Bokcaféet har varit och sett Twilight på bio! Såhär skriver hon:

Filmen har äntligen kommit!
Baserad på Stephenie Meyers succéroman Twilight
(Om jag kunde drömma) är denna skräck/romantiska film mycket efterlängtad.
Den handlar om Bella Swan (Kristen Stewart) som flyttar till den lilla regniga staden Forks i Washington för att bo med sin pappa Charlie. Första dagen i nya skolan får hon genast nya vänner trots hennes tystlåtna och tillbakadragna sätt. I cafeterian får hon öga på fem tystlåtna och vackra elever som verkar väldigt annorlunda. Hennes nya kompis Jessica pekar ut dem som Jasper och Rosalie Hale, Alice, Emmet och Edward Cullen. Han som Jessica kallar Edward (Robert Pattinson) fångar Bellas uppmärksamhet mer än de andra. Han får henne inte bara att tappa andan med sitt bronsfärgade hår, sin porslins hud och sina
omänskligt perfekta drag, men han verkar av någon anledning vara ursinnig på henne. Vad hade hon gjort för att förtjäna en sådan vrede från en sådan vacker varelse?
Snart befinner sig Bella djupare än hon planerat i familjen Cullens hemlighet, inte minst när Edward räddar hennes liv med sin övermänskliga vampyr-styrka och en otillåten kärlek växer. Och ja, du hörde rätt, VAMPYR-styrka.

Som en film efter en bok var den faktisk riktigt bra! Alla de viktiga scenerna och replikerna från boken finns med plus fantastiska panoramavyer som inte kan beskrivas i ord. Hade det varit en film utan boken som grund hade den varit lite segare men det hade vägt up ändå, på grund av det suveräna sound-tracket. som jag oroade mig väldigt mycket över innan jag satte mig i biosalongen var Bella’s lullaby (Bellas vaggvisa). I boken komponerar Edward ett stycke inspirerat av Bella som han döper efter henne, och eftersom alla har olika fantasi, fanns det många olika versioner av detta stycke som regissören funderade på att ha i filmen. Först var jag besviken, men med kombinationen flygfoton över tallskogslandskap, en stor svart flygel och Robert Pattinson blev det ändå ganska bra. Kristen och Robert porträtterade Bella och Edward helt okej, det kanske kunde ha varit lite bättre men jag kan ändå inte föreställa mig några andra i rollerna.


Dagen efter premiären var det såklart fullsatt, och jag var inte jätteöverraskad över att jag bara såg runt fem killar i hela salongen, efter allt är det ju faktiskt en kärlekshistoria. Att Robert Pattinson, Taylor Lautner och Michael Welsh innehar några av de manliga rollerna som Bella lär känna gör det inte värre.

Allt i allt var filmen jättebra, den kunde ha varit bättre, fast bara pytte pytte lite.
Bra scener, bra action, bra dialoger och lagom mycket romantik, man kunde dock ha sparat lite på närbilderna.


Åh, och se upp för en frukostätande kund kallad Stephenie på fiket där Bella och hennes pappa äter, det är författaren! (notera bärbar dator!)

/Amalia

1 kommentar:

Anonym sa...

Yay! den kom med! hoppas ni gillar den, och att ni bokar bio-biljetter med det samma! starkt rekomenderad