tisdag 25 mars 2008

Om svåra uppväxter i Australien

Jag har två böcker som jag vill skriva om, av Sonya Harnett som ju fick ALMA-priset tidigare i mars. Jag är djävulen hade jag redan läst när hon fick priset och nu har jag läst Skuggan av den randiga vargen också. Jag tycker mycket om dem båda två.

Jag är djävulen handlar om en kille som heter Kitten som är en väldigt ovanlig ung man. Han bor tillsammans med sin farfar och sin fars ingifta faster i ett gammalt hus. Kitten ser ut som en ängel med sitt vackra ansikte och sitt vitblonda hår. Men under ytan döljer sig något annat. Han har haft en svår uppväxt utan varken mamma eller pappa och hans farfar är en fruktansvärd tyrann.

En dag flyttar det in ett ungt par i huset bredvid, Aimée och Curtis. Aimée dras till Kitten med en gång. Detta gillar förstås inte Curtis men han har inte så mycket att sätta emot Kittens dragningskraft. Kitten är inte så änglalik som han verkar från början, för under ytan döljer sig något annat. Där är det tvillingarna som regerar, med sina röster som Kitten hela tiden hör och som vill styra över honom. Katastrofen lurar hela tiden under ytan.


Skuggan av den randiga vargen handlar om Satchel, en kille som vuxit upp ute på landet i Australien tillsammans med sin mamma och pappa. Den lilla staden de bor i är döende, de flesta väljer att flytta därifrån när de kan. Satchel är en enstöring och trivs bäst med att bara vara för sig själv, tillsammans med sin älskade hund Moke. Särskilt sedan hans far blivit sinnessjuk och försvårar livet för familjen. En dag när Satchel är ute för att samla in ved får han syn på ett vackert, konstigt djur. Det ser ut som en blandning mellan en liten tiger och en hund. Den liknar den tasmanska pungvargen, fastän denna varit utrotad sedan länge.

Dessa är de böcker som än så länge kommit på svenska fast hon har skrivit flera stycken till. Jag hoppas att priset gör att det kommer fler översättningar av hennes böcker.
/Maria

Inga kommentarer: