fredag 11 juni 2010

Gå på djupet

Jag träffade poeten Marcus Priftis. Han talade mycket om sin bok. Jag och mina vänner talade mycket om honom och det faktum att han skrivit en bok. Det är kul när en träffar poeter som talar om att skriva böcker. Men ännu roligare när de faktiskt gör det. Marcus Priftis är kemist och miljövetare. Och cyklist och simmare. Och nu har han skrivit en fotbollsbok.

Gå på djupet handlar om Emil, en 21-årig kille som slår igenom som fotbollsspelare. Han får ”snygga brudar, snabba bilar, feta bankkonton och en fullsatt arena som jublar när deras hjälte springer in på planen”. Det låter skrämmande tycker jag. Och det tycker visst Emil också.

Det är en tjock bok. "Men billig" säger Marcus, "en får 3,4 sidor per krona". Oj, vad skeptiskt jag var först! En 510 sidor tjock bok om fotboll. Jag kan inte komma på att jag läst en fotbollsbok förut. Det var längesedan isf.

Men jag satte ändå igång. Och efter ett tag blev det ganska roligt. Marcus skriv till mig på facebook: ”Tips från coachen: Snabbläs igenom matcherna. De tillför inte så mycket för den som inte är fotbollsintresserad.”

Nej, men det gjorde det andra. För jag började liksom heja på Emil. Förstås för det gör en ju när det är en bra bok. Önska att det ska gå bra för honom. Att alla ska sluta vara så elaka. För det visar sig vara en hård värld - fotbollsvärlden. Säkert är det så. Full av mobbande grabbar. ”Det handlar om manlighet”, säger Marcus och så är det ju också. Om att vara tuff och stå ut och ”bita ihop”. Folk säger det så ofta till Emil att han skriver det på en lapp och sätter upp på insidan av ytterdörren. Har ni testat att bita ihop riktigt länge någon gång? (bildligt? bokstavligt?). Det brukar ju inte fungera så bra.

Men oj vad han kämpar Emil. Han håller ihop och står upp för vad han tror på. Slåss mot ensamheten och kraven och prestationsångesten. Gör sitt bästa helt enkelt. Och det lönar sig förstås. Låna och läs boken för att få reda på hur!
/Ulrika

Inga kommentarer: