fredag 11 juli 2008

Att älska djur på deras villkor

Min lilla apa av Ulf Nilsson och med bilder av Christina Digman handlar om en pojke som bor i Hermanus, allra längst ner i Sydafrika. Utanför staden finns det massor av babianer och pojken tycker så mycket om dem. Men det är det inte alla som gör, särskilt inte de vuxna. Bland babianerna, eller bobbejaans som de kallas på afrikaans, finns den allra sötaste lilla unge. En dag bryter sig babianerna in i pojkens hus och alla vuxna kommer med hemska förslag om hur de ska kunna drivas bort. Men pojken, som är en klok pojke, kommer på det bästa knepet och snart har babianerna gett sig av. Men de har glömt någon… när pojken kommer upp på sitt rum är det en liten bula på täcket som är alldeles varm när han lägger handen på den. Det är den lilla babianungen som har gömt sig!

Missa inte den här berättelsen som är fylld av värme och kärlek till djuren. Den passar alldeles utmärkt att läsa högt.

Nu går jag på semester, det ska bli härligt! När jag kommer tillbaka hoppas jag att jag har fått Upprorsänglar av Libba Bray för den längtar jag efter mycket. Första delen om överklassflickan Gemma har jag skrivit om
här

Ha det bra! Det ska jag ha.

/Maria

Inga kommentarer: