torsdag 27 november 2008

Bokcafé i höstrusket

Igår hade vi bokcafé och det tipsades om så många böcker så vi kunde nästan inte sluta. Det tipsades om en massa bra böcker men det blev också en varning för en bok. Erika började nämligen med att varna för Den osynlige av Mats Wahl som hon inte tyckte var så bra. Mycket för att man förstår slutet direkt från början men också för att den inte innehåller så mycket beskrivningar och att dialogerna inte är så trovärdiga. Läs den själv och se om du håller med!

Vi bibliotekarier tipsade om lite olika böcker, bland annat Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius som har fått Augustpriset för bästa ungdomsbok 2008 (den ska jag skriva mer om i ett annat inlägg). Den femte systern av Mårten Sandén som jag har skrivit om här pratade vi om och Förgiftade äpplens klubb av Lily Archer (som jag också ska skriva mer om) plus några till.

Hanna tipsade om Mannen som kunde tala med hästar av Nicholas Evans, Den osynliga av Lise Indahl, Syskonkärlek av Katarina von Bredow, Spela död och Bakom ridån av Peter Abrahams, I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell och Den gyllene drakens rike av Isabel Allende.

Cecilia tipsade om Brevvännen av Ally Kennen, Pensionärsdeckarna Grace, Dagny och Osvald av Petter Lidbeck och Martin Widmark och Den sjungande dödskallen och Vampyrens tunga av Monika Zak som innehåller massor av läskiga spökhistorier från olika delar av världen och den sorgliga Inte bara tennis av Peter Barlach.

Sofia tipsade om Klonadserien av Marilyn Kaye, Eldens hemlighet av Henning Mankell och Clique – en wannabes hämnd av Lisi Harrison.

Erika tipsade om Rör vid mig av Malin Isaksson, hela Harry Potter-serien och den braiga Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg av Joyce Carol Oates.

Daniel tipsade om den underbara Bläckhjärta av Cornelia Funke och Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams som ju är en modern klassiker.

Amalia tipsade om Twilight av Stephanie Meyers, både filmen och boken. Amalia har skrivit ett inlägg om det
här nedanför. (Twilight heter Om jag kunde drömma på svenska).

Massor med böcker blev det, jag har säkert glömt någon.

/Maria

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte som du Erika om "Den osynlige", d v s jag tycker att det är känns viktigt att läsaren redan från början får veta vad som hänt.En ung människa är död.
Det berättargreppet använde sig också Peter Pohl av i sin och Kinna Gieths Augustprisbelönade bok "Jag saknar dig, jag saknar dig". Då förstår man att man inte läser en thriler utan en helt annan slags bok.
I år har jag "bokpratat" för massor av 16-åringar (åk 1 på gy.)bl a om "Den osynlige" och den fjärde boken i samma svit, "Återkomst". Vi har förstås då roat oss med att jämföra bok och film. Tonåringarna tyckte också att det var häftigt med diskussionen om hämnd/förlåtelse i sista boken och att tvillingarna i den boken är döttrar till pojken som mördas i "Den osynlige".
Lena K E
Tycker ingen av bibliotekarierna i Mölndal om de här böckerna?
undrar
Lena K E (som också vill tipsa om Henrika Anderssons nya u-bok.
Så bra!)

Anonym sa...

Å, vad kul ni verkar ha i
bokcaféet och så mångahärliga boktips! Tack för dem!
Jag glömde skriva detta när jag försökte försvara Mats Wahls bok -

och så vill jag bevisa att jag kan stava till
thriller
Hej igen från
Lena

Fyrväktarna sa...

Ja, vi har jättetrevligt i bokcaféet, det brukar forsa boktips från ungdomarna vilket är väldigt kul! Vad roligt att du läser bloggen!

Vad bibliotekarierna i Mölndal tycker om "Den osynlige" vet jag inte riktigt:) men här i Kungsbacka tycker min kollega Kajsa precis som du att den är mycket bra. Jag måste tyvärr erkänna att jag själv inte har läst "Den osynlige" (den kom innan min tid i yrket och sedan har jag inte hunnit, för mycket annat som pockat på uppmärksamheten...). Erika motiverade bra varför hon inte tyckte om den men diskussionen kring den kom aldrig med i inlägget (tidsbrist tror jag). Kanske passar den bättre på gymnasiet än högstadiet?

Ser fram emot att läsa Emma Gloria och den röda längtansboken!

/Maria
Kba bibl.

Anonym sa...

Jag blir glad av att höra att Kajsa i Kungsbacka (vad fick jag Mölndal ifrån?) också tycker om del 1 och del 4 i Mats Wahls svit som avslutades förra året.
När jag berättar om de böckerna säger jag till tonåringarna (8:an, 9:an, åk 1,gy) att de inte "får" låna "Den osynlige" och "Återkomst" om de inte samtidigt lånar boken "Vända livet" som står på en O-avdelning.
Detta gör dem ungefär lika förbryllade -men också, en del av dem, intresserade - som när jag ifrågasätter om de verkligen ska låna och läsa en av mina favoritböcker, "Intet" av Janne Teller.
Tonåringar är ofta inställda på att bra litteratur = lättsmält underhållning ("lättläst" har de fått lära sig är ett honnörsord) så jag tycker det är ärligt att berätta att för ungdomsbibliotekarier är litteratur en massa andra saker också.
Ting att tänka med, t ex.
Tack än en gång till alla på Kungsbacka biblioteks bokcafé för boktips och fina kommentarer! Jag undrar hur många ungdomsbokcaféer (och liknande) det finns i Sverige.
Det som är i Umeå ska jag hälsa på snart- ska bli jättekul!
Lena K E
P S Bästa svenska u-boken 2008 tycker jag är "Tornrummets hemlighet".
Svenska mellanåldersfavoriter: "Anton, jag gillar dig!" och (som ni också tipsade om)"Den osynliga!
Svensk bilderbok:"Matildas katter".
Jag har alltså inte samma favoriter som Augustjuryn.
Har ni?

Fyrväktarna sa...

Åh, "Intet" är verkligen en bok som väcker känslor, jag tycker också om den mycket. Om nu tycker om är rätt ord, för den är ju så obehaglig. Vi hade den faktiskt som gemensam bok på Bokcaféet en gång och diskuterade den. Det var dock många som fastnade i alla äckliga detaljer. Men man kan ju prata så mycket kring den! Tyvärr kan det ju vara lite svårt att sälja in det som inte är så "lättsmält" men man får jobba på så gott det går.

"Tornrummets hemglighet" ser jag fram emot att läsa också, den verkar mycket bra. Vad gäller bilderböcker håller jag med dig om att "Matildas katter" är bra, fast jag gillar augustnominerade "I skogen" massor också. Annars är ju böckerna om Aston riktiga pärlor. De är så varma och fina samtidigt som de är lite vemodiga.

/Maria

Anonym sa...

intet är jätte bra, men som maria sa fastnade många på detaljerna, som faktiskt är ganska otäcka. vi är bara et fåtal i caféet som går i åttan eller nian och vi kom överens om att även om man är äldre måste man vara ganska magstark för att inte tycka att den är äcklig alls. kanske inte för alla...

xAmalia

Anonym sa...

Hej Amalia! Som du skriver är "Intet" inte en bok som passar alla läsare (och man ska nog vara minst fjorton år när man läser den).
En del böcker (särskilt de som man får skratta åt - t ex Roald Dahls böcker - eller de som är väldigt känslosamma - t ex "Godnatt Mister Tom") brukar nästan alla tycka om. Därför blir de högläsningsböcker i skolan. Det är ju jättebra!
Men det är också intressant, tycker jag, med udda böcker som får en att tänka (mer än känna alltså). När jag berättar om "Intet" för äldre tonåringar, så är de flesta inte sugna på att läsa den. Men också tvärtom - det är alltid några som blir fascinerade.Det brukar vara samma som också vill läsa "Pojken i randig pyamas".
Har du läst den?
"Intet" ska nu några tonåringar, som jag bokpratat med, göra om till pjäs.
Vilket mysigt bokcafé ni har! Tack för din hälsning, du skriver så klokt och bra
tycker
Lena K E i Stockholm