torsdag 19 juni 2008

Du sköna nya framtid

Jag läste en bok som jag tycker var mycket bra, och som jag har tänkt en del på efteråt också. Det betyder ju att den hade en hel del att säga, annars glömmer man bort dem. Det är Ful av Scott Westerfeld. Den handlar om Tally som lever i ett framtida samhälle. Det enda hon längtar efter är att fylla 16, den magiska gränsen då hon ska bli snygg. Det är nämligen så att när man fyller 16 så genomgår man en skönhetsoperation så att man blir vacker. För att samhället ska bli en jämlikare plats att vara på.

Under tiden hon väntar roar sig Tally med olika ”trick” som kanske inte är helt lagliga. Men så träffar hon Shay som också är en ganska upprorisk tjej. Det visar sig att Shay faktiskt inte ens är säker på om hon vill bli opererad. Det enda snyggingarna verkar vilja göra är att festa och festa. Tänk om man blir helt hjärntvättad och ofri? Detta sår ett frö i Tally som alltid sett sig som en självständig person. Men saker händer som inte går att förutse och helt plötsligt befinner sig Tally i en situation hon inte hade kunnat föreställa sig i sina vildaste drömmar.

Åh den är så bra och det finns så mycket jag skulle kunna skriva om den, det finns små detaljer som sågar den värld vi lever i just nu jäms med fotknölarna, även om det verkar sjukt att alla ska opereras för att passa in så får Westerfeld en att upptäcka många sjuka saker med vårt samhälle idag. Men jag tror inte att jag skriver mer än så här även om det händer så mycket mer i boken.


Läs den helt enkelt!
Du kommer inte att ångra dig.

En sak bara. Ful avslutas med den värsta cliffhangern på länge. Gud vad jag ser fram emot fortsättning!


Glad midsommar!

/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och nu har ju Ful eller snygg? kommit ut på svenska också, har du läst den ännu?

Ska läsa den så fort jag kan.

Kram

Fyrväktarna sa...

Åh, jag håller på att läsa den just nu! Har inte kommit så långt ännu men det ska bli spännande att se om den håller måttet.

/Maria