onsdag 13 februari 2008

Hur långt skulle du kunna gå?

Jag måste skriva om en bok jag läste för ett tag sedan. Jag vet nog inte riktigt vad jag tycker om den men jag tänkte mycket på den efteråt så den gjorde starkt intryck. Det är Intet av Janne Teller, som kommer från Danmark. Den handlar om en helt vanlig högstadieklass där en kille som heter Pierre Anthon helt plötsligt bestämmer sig för att allt är meningslöst eftersom alla ändå dör till slut. Ingenting har någon betydelse. Så han klättrar upp i ett plommonträd där han sitter hela dagarna och retar sina klasskompisar och kastar plommonkart på dem.


Klasskompisarna bestämmer sig för att de måste få ner Pierre Anthon ur trädet och att det bästa sättet är att samla en stor hög av saker med betydelse i ett övergivet gammalt sågverk för att visa att det visst finns saker som betyder något. Det börjar som en ganska oskyldig lek med till exempel ett par fina sandaler. Men det spårar ganska snart ur när den som måste offra något får makten att bestämma vad nästa person ska ge och på så sätt kan hämnas. Snart är ungdomarna på väg till kyrkogården på natten för att gräva upp en grav…

Det är en bok som är väldigt spännande men som också är väldigt obehaglig. Man får inte vara för äckelmagad om man ska läsa den.

Vad skulle du kunna tänka dig att offra?

/Maria

Inga kommentarer: