torsdag 11 juni 2009

Erica tipsar!

Erica från bokcaféet vill ge ett boktips! Så här skriver hon:
Jag har sträckläst Hungerspelen av Suzanne Collins. Jag trodde faktiskt att någon av Katarina von Bredows böcker var mina favoriter. Jag hade helt fel. Min nya absoluta favoritbok är Hungerspelen. Den har ALLT, jag menar ALLT. Kärlek, action,vänskap, familjeproblem, ekonomiska problem och det är en tävling. Självklart är det en stormakt som håller på att förstöra hela tiden, men det gör det bara ännu bättre!


Det handlar om Katniss Everdeen. Landet är framtidens Nordamerika, som (som jag har förstått) kallas Panamen. Det har varit översvämningar som dagens experter nästan utlovar. Det verkar som om det här landet är det enda stället på hela jorden som är befolkat. All teknologi som finns idag finns där, men fattigdomen är stor. Panamen är indelat i 13 olika Distrikt, varav det 13:e blev utplånat när det försökte göra motstånd mot regimen. För att påminna befolkningen om den hårda tiden som var då skapades Hungerspelen. Alla ungdomar i alla Distrikt kunde bli valda. Under slåttern, när de lottar vilka som ska få delta i Hungerspelen, dras Katniss lillasyster fram som deltagare. Katniss blir till sig och tar hennes plats. Till sin förvåning får hon sällskap av Peeta , bagarens son. De har ett förflutet tillsammans som de inte pratar om. När deras handledare beslutar att de ska verkakära som möjligt i spelen förändras situationen långsamt för Katniss. De blir tvingade att tillbringa nästan all vaken tid tillsammans. Med hjälp av stylister blir de oförglömliga. Genast blir de Hungerspelspublikens favoriter. Hungerspelen direktsänds i hela landet, det är lag att se den.

Hungerspelen sätts igång och de delar på sig. Hela spelen går ut på att utplåna alla de andra 23 deltagarna och ensam stå som överlevande vinnare. Redan de första timmarna dödas närmare 6 ungdomar. Det fortsätter ända tills det är färre än 10 kvar. Under den tiden har Katniss slutit förbund med en ung flicka, Rue, som till Katniss fasa blir mördad. När spelreglerna ändras, så att det kan finnas två vinnare från samma distrikt, väcks Katniss kärlek för Peeta och hon söker upp honom. Men det är värre till med honom än hon kunnat föreställa sig...
Jag har verkligen inte kunnat lägga ner boken efter det andra kapitlet. Hela dagen har gått åt till att lusläsa de 304 sidorna. Jag skulle absolut inte ha någonting alls emot att ta upp den igen och tillbringa ännu en dag med näsan i bladen!
/Erica

2 kommentarer:

Anonym sa...

Erica, jag håller helt med dig: Vilken fantastisk bok! (Och fantastiskt kuslig.)
Det allra vidrigaste var, tycker jag, att tv-tittarna skulle roas av att heja på deltagarna i Hungerspelen ...
Detta är visst bara första delen i en trilogi. Och film ska de bli.
Barnförbjuden - ja, jag tror inte att allt för unga ska se den här filmen. (Men de som har läst boken borde få se filmen även om de är under femton år , hur nu det skulle gå till att kontrollera...)

Så bra DU berättar!
tycker
lena kjersén edman

Anonym sa...

jag håller också med, fantastisk bok, jag kan knappt vänta på tvåan! (kommer i oktober) ja, jag tror inte det kommer bli nånting under arton i alla fall, om de nu vill göra boken rättvisa.

//Amalia