fredag 3 juli 2009

Att bryta mot föråldrade mönster

Det här är kul!

Tusen gånger starkare är en väldigt bra bok som är skriven av Christina Herrström. Det var ganska längesedan jag läste den men jag tyckte väldigt mycket om den. Det är en sådan bok som verkligen får en att tänka på hur saker och ting förhåller sig och som också får en att bli ganska arg över det. Jag önskar att jag hade haft den att läsa när jag gick i högstadiet.
I korthet handlar den om en tjej som heter Signe som går i en ganska vanlig högstadieklass. Sedan kommer Saga dit och förändrar allt. Saga som är en stark tjej visar hur orättvist lärarna behandlar eleverna beroende på om de är tjejer eller killar. Hur blir det om tjejerna kräver att få ta lika mycket plats som killarna? Hon möter på större motstånd än man kan tro. Inte bara från killarna utan en del av tjejerna också. Till och med av lärarna.
Det ska bli så spännande att se om filmen kan bli lika bra som boken är. Hoppas det!
Om du inte läst boken innan, låna den på biblioteket och gör det!
/Maria

2 kommentarer:

Joanna sa...

Har läst den här. Den är himla bra!!!
Kommer det en film också? Hrm.. vet inte vad jag ska tycka om det.. Boken är så bra, så det blir nästan svårt att se den som film..

Fyrväktarna sa...

Ja, visst är den bra! Det gäller bara att hålla tummarna för att filmen också blir bra.
/Maria