tisdag 12 april 2011

Det här är allt

Dina, 14 år, har läst en bok hon vill tipsa om. Såhär skriver hon:

I början, det kanske 50 första sidorna, är Det här är allt inte speciellt bra, handlar mest om en desperat tonåring, så ge inte upp förrän du läst dig förbi det. När hon träffar Will kommer vändningen.

Det första som slår mig när jag tänker tillbaka på boken, är hur författaren Aidan Chambers kunde skriva så bra så att det kändes som om berättelsen berättades mitt framför mina ögon. Som om jag lärde känna en vän och gick vid hennes sida varje dag i hennes liv från det att hon var 14-15 år gammal.

Boken är skriven på så sätt att man ska tror att det är en flicka vid namn Cordelia Kenn som skriver en "självbiografi" till sin dotter, som hon väntar. Meningen är att boken ska bli klar innan hon föds och att hon ska få boken på sin 16 års dag.

Boken är skriven på ett oerhört personligt sätt. Om det går dåligt för Cordelia går det dåligt för mig, om Cordelia är ledsen, så är jag ledsen. Läsaren blir hennes bästa vän.

Eftersom boken är närmare 1000 sidor så tar det att tag att läsa den, men att sluta läsa boken, skulle vara som att bryta kontakten med någon man älskar. Rent ut sagt; ett helvete.

Om man ska kunna skriva en bok på det här sättet måste man inte bara skriva sjukt mycket och läsa tonvis. Man måste också vara otroligt begåvad och älska det man gör. Chambers har blåst mig av pinnen, jag trodde inte det var möjligt att skriva på det här sättet.

/Dina

Låna boken på bibblan

Inga kommentarer: