onsdag 23 april 2008

Guide till en magisk värld

Ååh vilken fantastisk bok jag har haft hemma, jag vill aldrig lämna tillbaka den! Det är Arthur Spiderwicks fälthandbok över vår sagolika omgivning. Ni vet den där boken som Jared hittar gömd i det hemliga rummet längst upp i huset han och syskonen Simon och Mallory flyttar in i Vättar i väggen. Just den boken som är lite farlig att ha i sin ägo. Vad som helst kan ju hända, men än har jag inte sett till några paddtroll på väg hem från jobbet…

I boken finns det utförliga teckningar över en massa olika oknytt, som författarna kallar det, allt från små älvor och vättar till stora vidunder som drakar och jättar. Det beskrivs hur de är till sinnet och vad man kanske ska tänka på när man stöter på någon. Vilka som är snälla, vilka som är retfulla och vilka som är direkt ondskefulla.
Boken är skriven av Tony DiTerlizzi och Holly Black, efter Arthur Spiderwicks noggranna anteckningar och finns så klart att låna på Kungsbacka bibliotek.
Så pallra dig nu dit och låna den bums!
/Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja! Visst är den härlig! Vacker att titta på och rolig att läsa. Jag är annars inte så förtjust i Spiderwick-böckerna men när jag fått denna bok i min hand började jag lyssna på ljudböckerna. Dom var verkligen bra.
Hälsningar Katarina Dorbell, Barnens bibliotek