tisdag 11 maj 2010

Erica tipsar!

Erica, 16 år, vill tipsa om en bok! Såhär skriver hon:

Skulle du klara av att flytta 64,9 mil för att en av dina föräldrar får ett jättebra jobb där, långt, långt borta? Det klarar Agnes av. Hon går i ettan på gymnasiet och gillar det verkligen inte. Varje dag får hon nedvärderande blickar av tjejerna i klassen och hon står inte ut. Agnes bästa kompis, Lollo, flyttade till Gotland och nu har Agnes ingen. Hon vill inte längre vara den tjejen som absolut ingen lägger märke till. Så varför inte flytta från Stockholm till den betydligt mindre staden Umeå? Hon har inte längre någonting att förlora.
Agnes har fyra regler för sitt nya liv i Umeå, för nu ska hon gå från Stockholms-nollan till den helt normala unga tjejen i Umeå som har massor av vänner:
1: Var normal. Helt vanlig. Alldeles 100% normal.
2: Var öppen och utåtriktad och prata med alla. Ha inte förutfattade meningar. Var snäll och trevligt och glad och vanlig. Låtsas vara det i alla fall. Ta kontakt. Oavsett. VAR ÖPPEN!
3: Var inte speciell och jobbig och överduktig och frånstötande pluggig.
4: Ha normala kläder. Ha normalt smink. Ha normal stil. Säg normala saker. Gilla normala saker. Var bara precis normal i precis allt.

I grannhuset bor Adam som är både snygg och intressant. Han blir Agnes första vän i den nya världen. Han blir hennes väg in i hans umgängeskrets och Agnes får nya vänner. I deras klass, för ja, hon har så tur att de går i samma klass, går också Jacob. Mystiske Jacob som inte bryr sig om någon annan. Och han spelar i band. Det börjar med att Jacob bjuder in Agnes för att lyssna på dem, samtidigt som Agnes fått jobb på en snabbmatsrestaurang, och Agnes hjärta börjar slå fortare varje gång han är i närheten. Är hon kanske kär?
Samtidigt börjar Adam att snudda vid henne varje gång de ses, inte mycket, men märkbart. Och varför blir han så konstig när Agnes börjar prata om Jacob? Har han någonting emot det? Har Agnes verkligen lyckats med att bli intressant och normal?

Jag tycker att Johanna Lindbäck återigen träffar mitt i prick. Stilrent och skickligt skrivet och en nästan perfekt skildring av en ung kvinnas liv i dagens Sverige. Även jag som är nästan två år yngre än huvudpersonen känner igen mig i nästan allt; hur komplicerat kärleken är, hur man är så beroende av vänner runt omkring, och viljan att inte vara tråkig. Jag läste pärm till pärm på en eftermiddag, det gick verkligen inte att lägga undan boken. Den sög mig till sig varje gång jag försökte lägga ifrån mig den. Lindbäck är väldigt duktig på att berätta och beskriva vänskaps- och kärleksproblem som alltid har legat i centrum hos unga killar och tjejer. Hon har tidigare publicerat En liten chock 2007 och Min typ brorsa 2008. Tänk om det där är jag kom ut i augusti 2009 och är nästan ett måste-läsa för alla tjejer i åldern runt omkring huvudpersonens.

/Erica

Inga kommentarer: