torsdag 7 oktober 2010

Mycket mer än så

Överallt tycker jag man kan läsa om Sarah Dessen just nu och hur bra hon är, eller ja, har man kunnat göra ett tag. Och det är ju lustigt, oftast när man har väldigt höga förväntningar på en bok (som den här) så blir man besviken. Men inte nu! Jag gillar verkligen Mycket mer än så, med en gång. Mycket mer än så är det första jag läst av Dessen och än så länge är det den enda som finns på svenska. (Det finns många av henne på engelska men jag är alldeles för lat för att läsa dem tyvärr).

Boken handlar om Auden. Att hon fått namn efter en författare som ingen känner till säger ganska mycket om hennes familj. Alltid har hon varit duktig och ansvarsfull och jobbar hårt för att nå upp till de krav som ställs på henne. Både från föräldrarna och henne själv. Hennes liv är helt enkelt ganska trist. Nu är det sista sommaren innan college och genom ett impulsbeslut blir det så att hon ska tillbringa sommaren med sin pappa, hans nya fru Heidi och den nya lilla systern som bara är några veckor gammal.


Men det blir inte helt lätt visar det sig. Hennes pappa verkar vara lika ego som han alltid varit, Heidi är i upplösningstillstånd och lillsyrran bara skriker och skriker. För att få det lite lugnt går Auden med på att jobba extra i Heidis butik. Där jobbar tre tjejer som Auden lär känna och så småningom blir vän med (trots att hon råkat hångla med den enas ex på en strandfest). Det där med vänskap är ganska nytt eftersom hon tidigare inte riktigt haft plats för det med allt intensivt pluggande.

Sedan föräldrarna skildes har Auden varit sömnlös och det är tack vare hennes vana att dra runt på natten som hon lär känna Eli som inte heller kan sova. Inte sedan hans bästa vän dog i en bilolycka där Eli körde. Och med en gång förstår man ju att de är menade för varandra men det blir ändå inte fånigt. För Sarah Dessen lyckas skriva det så att det känns alldeles äkta. Och man önskar av hela sitt hjärta att det ska bli så som man vill.

Jag hoppas verkligen att det snart översätts fler av hennes böcker till svenska. De förtjänar verkligen att nå nya läsare i Sverige. Och det är nog fler än jag som inte orkar läsa på engelska, tror jag.


Låna Mycket mer än så på bibblan.

/Maria

Inga kommentarer: