onsdag 24 november 2010

Erica tipsar!

Erica, 16, har läst en bok hon vill tipsa om. Såhär skriver hon:


Fallen Ängel är nog den bästa bok jag läst på riktigt länge.

Nora är, till synes, en helt vanlig sextonårig tjej som går på high school tillsammans med sin bästa vän Vee. När de blir separerade i biologin och Nora blir tilldelad den otroligt attraktive killen Patch börjar hennes liv att ta en helt ny vändning. Nora börjar märka att det är något mystiskt och skrämmande med Patch, medan hon blir förföljd av en svartklädd person. I samma veva börjar det en ny snygg kille på skolan, Elliott, som har en hemlighet som helst inte ska visas upp i dagsljus. Sakta men säkert börjar Nora förstå att hon står med båda fötterna i ett nät av hemligheter och onaturlighet…

Fallen Ängel är skriven av Becca Fitzpatrick. Jag kom över boken i och med att jag var på Bokmässan i Göteborg, där en kille med bar överkropp och svarta vingar gick omkring bland utställarna. Han frågade om jag tyckte om Twilight-böckerna, om jag tyckte om dem skulle jag tycka om den här boken med.

För det första så tycker jag inte alls att Fallen Ängel är lik Twilight-serien. Boken handlar om bibliska varelser, vilket Twilight inte alls gör. Jag nästan avgudar sättet som Fitzpatrick skriver på, hon lyckas trollbinda mig från första sidan till sista sidan. Hon har också lyckats att väva in alla de viktiga kriterierna för att jag ska tycka det är en bra bok: vänskap, kärlek, åtrå, spänning, mord och onaturlighet.

Under de fyra sista kapitlen vägrade jag lägga ifrån mig boken. Jag tycker att huvudkaraktärerna har vuxit sig fram till riktiga individer för mina ögon, och det skulle inte förvåna mig om jag mötte Patch eller Nora på stan – så duktig är Fitzpatrick på att indirekt beskriva personerna i boken. Hon har inga långa monologer om hur de ser ut, hon lyckas peta in rätt adjektiv vid rätt tillfälle och bygger upp personen. Stilrent.

Jag skulle rekommendera den här boken till alla som tycker om omöjliga kärlekshistorier, till de som tycker om onaturligt som blandar sig med naturligt och de som letar efter en ny favoritbok. Högst på min önskelista till jul ligger Fallen Ängel!


Låna Fallen ängel på biblioteket.

/Erica

ps. Josefine har också skrivit om Fallen ängel. Läs här.

Inga kommentarer: