tisdag 19 augusti 2008

Amalia tipsar!

Amalia från bokcaféet skriver:

Jag har läst: Konstmysteriet! av Blue Balliett. Boken handlar om Calder och Petra, två elvaåringar som båda bor nära Chicagos universitet för att deras föräldrar jobbar där. De är båda intresserade av ovanliga saker och en ''slump'' för dem tillsammans. Deras lite konstiga lärare Ms Hussey verkar ha nåt att göra med en stöld av en tavla och de får snart lära att man inte kan räkna med tillfälligheter eller slumpen.

Boken var bra men jag förväntade mig mycket mer än vad jag fick. Den verkade otroligt spännande och även om den höll högt tempo slant den ner lite på ''LasseMaja'' nivån. Om man bara vill läsa är detta inte ett bra val, men om du är hungrig efter eget detektivarbete kan du se fram emot denna bok. Det finns koder som är ganska lätta att decifferera men som man ändå måste jobba med och man blir tvungen att tänka själv. Det var ett otroligt spännande slut men lösningen på det hela gjorde mig en aning besviken.

Sammanfattning: rolig och spännande bok för den som vill ha en utmaning och är runt 10-13 år.
3 av 5 fyrar.

(Det låter som en spännande bok tycker jag.
/Maria)

Inga kommentarer: