torsdag 7 augusti 2008

Går det att kontrollera trolldom?

Äntligen fick jag den! Upprorsänglar av Libba Bray. Jag har streckläst den (när jag inte jobbat förstås) och blivit uppslukad av en helt annan värld fylld av ett magiskt systerskap, dolda möten på natten, ondskefulla varelser och hemliga förbund.

Upprorsänglar är fortsättningen på Ögat över månskäran som kom i början av året. Gemma har vuxit upp i Indien men efter sin mors tragiska död skickas hon till den fina internatskolan Spence i England där hon ska uppfostras till en fin dam. Hon lär sig också att hantera sin förmåga att ta sig in i en annan dimension, Riket, och tillsammans med sina vänner har hon fantastiska upplevelser där, allt man önskar sig kan man få. Samtidigt är det något ondskefullt som hotar och växer sig större och större. Det har ett samband med Gemmas mammas död.

Nu närmar sig julhelgen och Gemma ska för första gången tillbringa den i London, hon ser fram emot att få gå på bal och få ta del av societetslivet men inte så mycket av att vara vaktad av sin stränga farmor. Mitt i allt som händer i den ”vanliga” världen utvecklas Gemmas syner på ett skrämmande sätt hon inte kan kontrollera. Hon får besök av tre döda unga kvinnor som har ett meddelande från andra sidan. Kan det ha ett samband med att det börjar en ny lärarinna på Spence eller kanske att Circe, Gemmas värsta motståndare, samlar sina krafter för att ta makten i Riket?

Det händer så mycket mer och det är svårt att skriva om det utan att avslöja för mycket (särskilt om du inte läst första delen ännu) så jag berättar nog inte mer än så.

Finns på bibblan så klart!

/Maria

Inga kommentarer: